Valoració del programari lliure utilitzat i trobat aquest curs

Encara estem a final d’abril, però sempre hi ha un moment en el que s’ha de deixar de buscar, provar i aprendre programari d’aplicació a les aules. Així que, ja podem fer una valoració del programari descobert o redescobert aquest curs escolar. Estem parlant de programari lliure, clar.

1. Blender.

Després de dos cursos de l’intef i un munt d’hores davant de la pantalla de l’ordinador (millor dit de les dos pantalles) s’ha assolit una formació bàsica que permetrà, entre altres coses, il·lustrar el dossier de l’alumne. En aquesta època de retallades injustificades, ja que no hi ha hagut una gestió correcta dels recursos, i a dia d’avui no hi ha un pla de futur perquè alguna cosa canvie (opinió personal), s’ha de retallar la despesa inicial en llibres de text que realitzen les famílies (també opinió personal). Les prestacions socials (p.e. ajudes a l’adquisició de llibres de text) baixen o no s’ingressen, els llibres tenen un preu elevat i es canvien quatre paraules i quatre pàgines cada quatre anys per a que els germans, familiars o veïns no els puguen utilitzar els antics. Davant d’aquesta situació, els docents podem fer el dossiers de l’alumnat i podem utilitzar l’editor 3D Blender per a realitzar les nostres pròpies imatges per al material imprès que li lliurem l’alumnat. Si anem un pas més enllà, fins i tot podem evitar imprimir aquest material i penjar-lo a la xarxa. Sempre estaran millor en color. I per a que es note que estem al segle XXI, i utilitzem la Internet per a les classes, a més d’imatges fixes, podem crear animacions d’allò que siga necessari. Com a mostra, un vídeo d’un dels participants del curs.

Problema: la dedicació en hores que suposa la creació d’aquest material … però en algun moment caldrà començar a ser independents … podem col·laborar amb altre professorat per repartir la feina … l’administració pública podria alliberar d’hores de classe a docents que prepararen aquest material… tot és començar. Així i tot, jo m’esperaré a veure com queda la matèria Tecnologia després del repàs que pretén donar-li la nova llei del sistema educatiu. No té cap sentit preparar materials per a una matèria en perill d’extinció.

I ja que el vídeo sembla que està fet amb OpenShot, anem a per aquest editor.

2. OpenShot

Només comentar que aquest editor de vídeo està en un procés de millora i a més volen fer-lo multiplataforma. Ja han aconseguit els diners necessaris mitjançant una campanya. Serà el primer editor de vídeo lliure multiplataforma. No hi haurà cap excusa per a utilitzar el vídeo a l’aula com a recurs docent.

3. eXeLearning

Abans parlàvem de creació del dossier de l’alumne i d’utilitzar Blender per a les imatges i animacions. Ara afegirem que podem fer servir eXeLearning per a preparar els dossiers digitals. Ja sabem que hi ha una sèrie d’entitats de l’estat que estan millorant aquesta aplicació de creació de recursos. Així que, davant d’una nova etapa d’eXeLearning, he organitzat alguns enllaços d’utilitat per a un curs de Recursos Digitals Educatius Oberts. Entre altres, podem trobar l’enllaç al curs d’autoformació “Generación de recursos educativos con eXeLearning y cMapTools“. Molt recomanable.

També he preparat un material per a provar diverses maneres de compartir-lo a la xarxa. El podeu trobar penjat en el portal mestre a casa: Supressió de barreres arquitectòniques a l’institut. A més d’un parell d’animacions amb Blender, aquest recurs recull alguna imatge realitzada amb les aplicacions lliures que he provat aquest any relacionades amb la realització de projectes a la matèria de Tecnologia i que vorem seguidament. S’han colat 4 imatges d’una aplicació privativa que ens agrada molt als docents de Tecnologia perquè permet simular circuits elèctrics. De moment, no té equivalent lliure. Tot arribarà.

4. Fritzing

Aquest és un programari de codi obert que disposa dels components necessaris per a documentar l’electricitat i electrònica dels projectes de Tecnologia. A més, és molt senzill d’utilitzar i, com podem veure, permet l’exportació de l’esquema a una imatge. També permet llistar els components que hem fet servir.

Ací podem veure l’esquema de connexió d’un ascensor de tres plantes.

5. Dia

L’editor de diagrames Dia, disponible a LliureX, ens permet fer el diagrama de flux d’un determinat procés que volem programar.

En aquest exemple, podem veure els diagrames de flux que segueix la programació per al control de la maqueta d’un ascensor de tres plantes.

6. S4A (Scratch for Arduino)

D’aquesta aplicació, basada en Scratch, ja he parlat quan vaig fer l’anàlisi dels diversos sistemes de Control per ordinador dels projectes de Tecnologia. Programari lliure per al control del maquinari lliure Arduino al que se li pot traure molt de profit a 4t d’ESO (Si encara queda Tecnologia a 4t d’ESO quan canvien la llei educativa).

I l’exemple d’algoritme per al control de l’ascensor fet amb S4A al final de l’apartat Ascensor de tres plantes.

Si voleu més programari lliure d’aplicació a l’ensenyament, el podeu trobar en Aplicacions educatives: creació d’objectes digitals educatius i busca de recursos en la xarxa.

Bé, ara a animar al Lucentum per a que es guanye l’ascens a l’ACB i a descansar de tanta aplicació informàtica durant uns mesos. Us deixe amb un poc de música electrònica, el nou single d’un grup de la Marina Alta.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *