Un poc d’història sobre EduTicTac

Fa temps que tinc al cap escriure sobre un grup de docents que col·labora activament en facilitar la implantació de les TIC, les TAC i el que faça falta a les aules.

La meua participació en aquest “projecte” va iniciar-se amb un curs d’Administració d’Aula Lliurex els continguts del qual encara es poden visitar si feu clic en l’enllaç anterior. El curs va concloure a finals de l’any 2009 (com que és un article històric posarem algunes dates).

Núvol d'etiquetes de l'article creat amb Wordle

CoordinadoresTIC en NING, una curta història

El 9 de febrer de 2010 vaig rebre un missatge del ponent del curs, Samuel Soriano, on convidava als participants a unir-se a una xarxa en ning, http://coordinadorestic.ning.com/, amb l’objectiu de motivar als coordinadors TIC dels centres educatius. Encara que no desenvolupe eixe càrrec, allí em vaig clavar, que per a donar-me de baixa sempre estic a temps.

  • NOTA: Sobre la funció de coordinador TIC hauriem d’escriure un altre article que queda pendent per a una altra ocasió (hores de dedicació vs hores de reducció, suport rebut, àmbits d’actuació, formació, pla a desenvolupar, …)

El 10 de març vaig ser nomenat administrador (un més) de la xarxa coordinadorestic. No ho dic per donar-me cap tipus d’importància, que no la té, sinó per mostrar una de les característiques d’edutictac: és un grup que té confiança en les persones que lliurement s’han unit. A veure quantes xarxes educatives posen a qualsevol com a administrador de la plataforma.

Després d’uns mesos d’utilitzar la xarxa Ning per a estar en contacte i plantejar dubtes sobre LliureX, el model d’aula, incidències informàtiques, etc., el senyor Ning va avisar que ara que tenia a molta gent utilitzant el servei anava a transformar-lo en una plataforma de pagament, era abril de 2010. Anem amb compte navegants, allò gratuït pot esdevenir en un servei de pagament depenent del nombre d’usuaris que l’estiga utilitzant i del treball que eixos usuaris porten realitzat.

Captura de l'estat actual de http://coordinadorestic.ning.com/

En eixe moment es va obrir un debat per a triar a quina plataforma migràvem per a continuar en contacte, plantejar dubtes, solucionar problemes, compartir recursos, … Es van provar diverses plataformes que ara no recorde i que romanen en les entranyes de la xarxa Ning, junt als missatges del debat que es va generar.

Què tal si aprofitem la xarxa oficial?

Una de les opcions que es va debatre era utilitzar la comunitat de coordinadors TIC d’EscolaLliureX, actualment en MestreACasa. Aquesta opció va durar poc. Si ens fixem en la imatge, hi ha un cadenat amagat darrere d’una torre d’ordinador que indica que Coordinació TIC és una comunitat tancada.

Captura editada de les comunitats oficials de Mestre a Casa

Si haguérem triat aquesta opció tots els membres de l’antiga xarxa “coordinadorestic” que no ocupem el càrrec de Coordinador TIC del centre ens hauriem quedat fora. Ací trobem una segona característica d’aquesta xarxa, és una xarxa lliure on poden participar tots els que vulguen.

Després de pegar-li voltes a la plataforma que volíem utilitzar vam provar amb moodle com a lloc de trobada.

Millor una plataforma pròpia gestionada per nosaltres

Tots els usuaris de la comunitat anterior van migrar a la plataforma moodle allotjada en http://coordinadorstic.edutictac.es/. El 24 de maig de 2010 començava la meua participació en aquesta prova.

En general, Moodle és una plataforma en la que molts ens sentim a gust perquè sabem com funciona. Ens ofereix la ferramenta fels fòrums per a plantejar dubtes i solucionar-los, demanar ajuda, debatre. A partir de les solucions vam començar a elaborar manuals dins de la mateixa plataforma en la secció bitàcola, on també podíem escriure articles d’interés.

Això va ser l’inici de l’actual sistema on hem afegit totes les eines que hem trobat que ens faciliten la comunicació i difusió de tot allò que ens facilita la nostra tasca diària en l’ensenyament i en l’aplicació de les Noves Tecnologies a l’aula.

Situació actual de Coordinadors TICTAC

En la plana principal de Coordinadors TICTAC podem observar com els recursos que fem servir no es queden en la utilització de la plataforma Moodle, sinò que aquesta serveix per a integrar tot allò que utilitzem i que a continuació passaré a relacionar i explicar.

Captura de la plana principal de la comunitat edutictac

Fòrum. Només per aquesta eina paga la pena utilitzar la plataforma moodle. Si estàs subscrit als missatges, aquests arriben al teu correu electrònic i depenent de l’assumpte pots participar per a aportar alguna solució o realitzar comentari.

Planetaki. És un recull d’alguns blocs d’interés. Els últims articles d’aquests blocs apareixen en la plana principal de Coordinadors TICTAC.

Wikimanuals. Per a mi, és el producte estrella d’aquesta comunitat. Si aportem solucions en els fòrums és imprescindible recopilar-les i donar-li format per a que qualsevol puga utilitzar-les.

A l’inici, els manuals els realitzaven dins de la plataforma moodle, com ja he comentat abans, però Samuel va decidir provar l’eina Wiki. Aquesta ferramenta ens permet elaborar, de manera molt senzilla, i ordenar per categories els diversos manuals que realitzem. I el que és més important, entre tots podem construir de manera col·laborativa aquests manuals.

Com a exemple de la utilitat d’aquesta eina, podem destacar l’últim manual: Capturar pantalles amb Shutter. Seguint el manual s’ha realitzat la “Captura editada de les comunitats oficials de Mestre a Casa” d’aquest article.

Grup edutictac en diigo. És un grup per a compartir enllaços relacionats amb les TIC i les TAC.

– Edutictac en twitter. De moment, l’usuari @edutictac de twitter piula els enllaços de diigo per a compartir-los amb els usuaris de twitter. D’altra banda, tenim l’etiqueta #edutictac que ens permet marcar els missatges de 140 caràcters relacionats amb els objectius de la comunitat. Aquestes piulades apareixen a la plana principal de Coordinadors TICTAC gràcies a l’eina Visible Tweets. I també tenim una llista on podem seguir les piulades d’alguns docents TICTAC.

Captura de @edutictat en twitter

No sabem cap a on anem ni tenim un itinerari definit, però anem fent, ens trobem i caminem, que, per a mi, ja es prou. I si algú s’anima a unir-se a aquesta història, ací us deixe el que es demana en Coordinadors TICTAC.

Aquesta xarxa neix de la necessitat de compartir recursos i experiències entre els coordinadors TIC i docents de la Comunitat Valenciana, sigues lliure de participar i compartir en la mesura de les teves possibilitats.

En general tingues en compte el següent:

1. No dubtis en demanar ajuda.
2. Comparteix a la xarxa tant com prenguis d’ella.
3. Preguntar tant com es contesta.
4. Comenta els blocs d’altres persones …
5. Troba la manera de tornar el que prenguis, en la forma que et sigui més enriquidora.
6. Posar la teva foto no és mala idea.
7. I. .. gaudeix!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Un poc d’història sobre EduTicTac

Fa temps que tinc al cap escriure sobre un grup de docents que col·labora activament en facilitar la implantació de les TIC, les TAC i el que faça falta a les aules.

La meua participació en aquest “projecte” va iniciar-se amb un curs d’Administració d’Aula Lliurex els continguts del qual encara es poden visitar si feu clic en l’enllaç anterior. El curs va concloure a finals de l’any 2009 (com que és un article històric posarem algunes dates).

Núvol d'etiquetes de l'article creat amb Wordle

CoordinadoresTIC en NING, una curta història

El 9 de febrer de 2010 vaig rebre un missatge del ponent del curs, Samuel Soriano, on convidava als participants a unir-se a una xarxa en ning, http://coordinadorestic.ning.com/, amb l’objectiu de motivar als coordinadors TIC dels centres educatius. Encara que no desenvolupe eixe càrrec, allí em vaig clavar, que per a donar-me de baixa sempre estic a temps.

  • NOTA: Sobre la funció de coordinador TIC hauriem d’escriure un altre article que queda pendent per a una altra ocasió (hores de dedicació vs hores de reducció, suport rebut, àmbits d’actuació, formació, pla a desenvolupar, …)

El 10 de març vaig ser nomenat administrador (un més) de la xarxa coordinadorestic. No ho dic per donar-me cap tipus d’importància, que no la té, sinó per mostrar una de les característiques d’edutictac: és un grup que té confiança en les persones que lliurement s’han unit. A veure quantes xarxes educatives posen a qualsevol com a administrador de la plataforma.

Després d’uns mesos d’utilitzar la xarxa Ning per a estar en contacte i plantejar dubtes sobre LliureX, el model d’aula, incidències informàtiques, etc., el senyor Ning va avisar que ara que tenia a molta gent utilitzant el servei anava a transformar-lo en una plataforma de pagament, era abril de 2010. Anem amb compte navegants, allò gratuït pot esdevenir en un servei de pagament depenent del nombre d’usuaris que l’estiga utilitzant i del treball que eixos usuaris porten realitzat.

Captura de l'estat actual de http://coordinadorestic.ning.com/

En eixe moment es va obrir un debat per a triar a quina plataforma migràvem per a continuar en contacte, plantejar dubtes, solucionar problemes, compartir recursos, … Es van provar diverses plataformes que ara no recorde i que romanen en les entranyes de la xarxa Ning, junt als missatges del debat que es va generar.

Què tal si aprofitem la xarxa oficial?

Una de les opcions que es va debatre era utilitzar la comunitat de coordinadors TIC d’EscolaLliureX, actualment en MestreACasa. Aquesta opció va durar poc. Si ens fixem en la imatge, hi ha un cadenat amagat darrere d’una torre d’ordinador que indica que Coordinació TIC és una comunitat tancada.

Captura editada de les comunitats oficials de Mestre a Casa

Si haguérem triat aquesta opció tots els membres de l’antiga xarxa “coordinadorestic” que no ocupem el càrrec de Coordinador TIC del centre ens hauriem quedat fora. Ací trobem una segona característica d’aquesta xarxa, és una xarxa lliure on poden participar tots els que vulguen.

Després de pegar-li voltes a la plataforma que volíem utilitzar vam provar amb moodle com a lloc de trobada.

Millor una plataforma pròpia gestionada per nosaltres

Tots els usuaris de la comunitat anterior van migrar a la plataforma moodle allotjada en http://coordinadorstic.edutictac.es/. El 24 de maig de 2010 començava la meua participació en aquesta prova.

En general, Moodle és una plataforma en la que molts ens sentim a gust perquè sabem com funciona. Ens ofereix la ferramenta fels fòrums per a plantejar dubtes i solucionar-los, demanar ajuda, debatre. A partir de les solucions vam començar a elaborar manuals dins de la mateixa plataforma en la secció bitàcola, on també podíem escriure articles d’interés.

Això va ser l’inici de l’actual sistema on hem afegit totes les eines que hem trobat que ens faciliten la comunicació i difusió de tot allò que ens facilita la nostra tasca diària en l’ensenyament i en l’aplicació de les Noves Tecnologies a l’aula.

Situació actual de Coordinadors TICTAC

En la plana principal de Coordinadors TICTAC podem observar com els recursos que fem servir no es queden en la utilització de la plataforma Moodle, sinò que aquesta serveix per a integrar tot allò que utilitzem i que a continuació passaré a relacionar i explicar.

Captura de la plana principal de la comunitat edutictac

Fòrum. Només per aquesta eina paga la pena utilitzar la plataforma moodle. Si estàs subscrit als missatges, aquests arriben al teu correu electrònic i depenent de l’assumpte pots participar per a aportar alguna solució o realitzar comentari.

Planetaki. És un recull d’alguns blocs d’interés. Els últims articles d’aquests blocs apareixen en la plana principal de Coordinadors TICTAC.

Wikimanuals. Per a mi, és el producte estrella d’aquesta comunitat. Si aportem solucions en els fòrums és imprescindible recopilar-les i donar-li format per a que qualsevol puga utilitzar-les.

A l’inici, els manuals els realitzaven dins de la plataforma moodle, com ja he comentat abans, però Samuel va decidir provar l’eina Wiki. Aquesta ferramenta ens permet elaborar, de manera molt senzilla, i ordenar per categories els diversos manuals que realitzem. I el que és més important, entre tots podem construir de manera col·laborativa aquests manuals.

Com a exemple de la utilitat d’aquesta eina, podem destacar l’últim manual: Capturar pantalles amb Shutter. Seguint el manual s’ha realitzat la “Captura editada de les comunitats oficials de Mestre a Casa” d’aquest article.

Grup edutictac en diigo. És un grup per a compartir enllaços relacionats amb les TIC i les TAC.

– Edutictac en twitter. De moment, l’usuari @edutictac de twitter piula els enllaços de diigo per a compartir-los amb els usuaris de twitter. D’altra banda, tenim l’etiqueta #edutictac que ens permet marcar els missatges de 140 caràcters relacionats amb els objectius de la comunitat. Aquestes piulades apareixen a la plana principal de Coordinadors TICTAC gràcies a l’eina Visible Tweets. I també tenim una llista on podem seguir les piulades d’alguns docents TICTAC.

Captura de @edutictat en twitter

No sabem cap a on anem ni tenim un itinerari definit, però anem fent, ens trobem i caminem, que, per a mi, ja es prou. I si algú s’anima a unir-se a aquesta història, ací us deixe el que es demana en Coordinadors TICTAC.

Aquesta xarxa neix de la necessitat de compartir recursos i experiències entre els coordinadors TIC i docents de la Comunitat Valenciana, sigues lliure de participar i compartir en la mesura de les teves possibilitats.

En general tingues en compte el següent:

1. No dubtis en demanar ajuda.
2. Comparteix a la xarxa tant com prenguis d’ella.
3. Preguntar tant com es contesta.
4. Comenta els blocs d’altres persones …
5. Troba la manera de tornar el que prenguis, en la forma que et sigui més enriquidora.
6. Posar la teva foto no és mala idea.
7. I. .. gaudeix!!

5 Responses to Un poc d’història sobre EduTicTac

  1. Bo. M’ha agradat molt.

    De sobte he pres consciència de tot el que s’ha muntat al voltant d’aquesta comunitat lliure com el vent.

    La meua participació no ha estat vinculada mai “formalment” a la coordinació TIC, em vaig tropesar amb alguns bons companys a la comunitat de Clic i després a la comunitat en Ning de JClic, finalment vaig entropesar amb aquesta comunitat a Ning amb la sorpresa de trovar cares conegudes.

    L’experiència sempre ha estat molt positiva, la consciència de no enfrontar-te assoles als problemes fa que pergues la por i que, finalment, arribes a bon port.

    Esperem que anem més lluny, més lluny dels arbres caiguts que avui ens empressonen…

    Salut

  2. Artur Zaragozá says:

    També volia felicitar-vos per aquest espai i, la seua evolució. Per aquest espai i, l’esperit de compartir i ajudar. Per aquest espai i, per colaborar i solucionar problemes de desconeguts. Gràcies per haber creat aquest espai i obrir-lo a tots; als que domineu, als que aprenen amb vosaltres, als que acaben d’arribar i “saben, que no saben res”.

    Jo arribí de la mà de Samuel Soriano; no entenc molts articles i, ara mateix, intente agafar el que puc. Al centre crec que pensen que sóc un friki de les TICTAC, sols per comentar recursos que m’he trobat a partir d’aquest espai. I la veritat, solament sé que no sé res.

    Gràcies i, enhorabona pel vostre treball!

  3. juanfratic says:

    Ei, quina passada d’article. Està molt bé. Així he conegut els orígens de la plataforma Coordinadors tic-tac.

    Estic orgullós de pertànyer a la mateixa, encara que sóc un usuari molt poc actiu. Poc o gens he aportat fins ara, però espere compensar d’alguna manera d’aquí en endavant. Jo com bé sabeu no sóc coordinador TIC, només sóc un professor d’ESO intentant fer-ho el millor possible. Però si alguna cosa està en la meua mà, no dubteu ni un segon en que allí estaré. Sou, som, un grup de frikis i no estem sols, aquesta plataforma és una prova més d’aquesta evidència.

    Endavant, ens queda camí per recórrer junts.
    Enhorabona a tots els que feu possible aquesta genial plataforma: Dani, Samuel, Alfons, etc.

  4. Hola companys, torne d’un cap de setmana de retirada i el primer que em trobe al twitter és ‘aquest post, no sé com expressar l’alegria que m’ha donat. Moltes gràcies Daniel. El primer que faré demà serà penjar una còpia a edutictac.

    És veritablement gratificant compartir el que anem aprenent i ajudar als companys que volen aprendre.

    Pareix que al grup d’edutictac n’hi ha de tot menys coordinadors tic xDDD Ara que em recapitulat la història del grup tal volta siga moment de plantejar un altre nom a més d’un plà d’actuació, de ruta (com es deia Daniel? xDD)… per eixemple que vos sembla si canvien el títol i en contes de Coordinadors TICTAC a simplement EduTicTac…??

    Demà ho madurem, ara toca descansar.

    Un plaer caminar junt a companys con vosaltres ;D

  5. Primer agrair-vos els cometaris a l’article, que ha volgut deixar un poc d’història d’aquest grup abans de que oblidem com va començar. I ara anem per parts.

    Samuel, em sembla correcte canviar el nom, ja que crec que ser oficialment coordinador tic del centre no és el que tenim en comú. I pel que se, fins i tot alguns que ho són deixaran de ser-lo per a agafar altres responsabilitats 🙂 D’altra banda, et vaig comentar que podríem establir un itinerari per a wikimanuals xD Ja veurem, que ara estic amb el curs de vídeo que m’han dit que hi han inscrits 40 participants. Quan passe vacances estaré revisant vídeos totes les setmanes!!!

    Juanfra, m’alegre molt trobar-te als comentaris. Mira si has sigut poc actiu que no sabia que estaves per ací 🙂 Però em sembla fantàstic que et consideres membre d’aquest grup. Això diu molt de l’obertura d’EduTicTac. D’altra banda, jo mateix fa temps que no participe en els fòrums en el plantejament i resolució de problemes amb LliureX. He estat descansant d’innovar amb LliureX fins fa ben poc. Però sempre hi ha algú que troba una solució als problemes dels companys… serà la màgia del programari lliure?

    Artur, et puc dir que si algú no sap res sóc jo. Però ací tenim a Samuel, Alfons i molts altres dels que aprendre (Una disculpa per no dir el nom de ningú més, però em costa molt memoritzar el nom de la gent amb la que he conversat en els fòrums de la comunitat)

    Alfons, quina raó tens quan indiques que la clau és perdre la por. Així és, utilitzar la part tècnica de les TIC i, fins i tot, la part metodològica passa per perdre aquesta por a trencar l’ordinador o a pensar que estem fent una aplicació incorrecta a l’aula. Hem de ser agosarats.

    Per últim, jo també m’alegre i estic orgullós de formar part d’aquest grup EduTicTac.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *