Supressió de barreres arquitectòniques a l’institut

Amb les retallades socials, que inclouen l’educació pública, que tenen com a excusa una crisi (que ben bé podria haver sigut provocada) i la imminent extinció de la matèria Tecnologia a les aules dels Instituts d’Educació Secundària (sense cap justificació) cada vegada hi ha menys gana de fer la feina que s’ha triat, en el meu cas la docència de Tecnologia amb adolescents de 12 a 16 anys.

Però, encara que el context professional no siga favorable, continuem tenim alumnat a l’aula al que hem de dedicar el millor de les nostres hores lectives. Així que, pese a les decisions dels diversos governs de l’estat, autonòmics i locals i pese a les decisions de l’actual ministre d’educació, anem a proposar un projecte ambiciós per a l’alumnat de tercer curs d’ESO: l’eliminació de les barreres arquitectòniques a l’institut on estudien. Així i tot, amb l’actual situació econòmica la reforma i ampliació del centre que està aprovada des del 2009 continuarà aparcada en una via morta. Així que el projecte que van a dissenyar i construir al taller no podrà portar-se endavant. A l’alumnat amb discapacitats físiques temporals, com els que es trenquen una cama o sofreixen un esquinç, continuarem canviant-los a les aules de la planta baixa, i l’alumnat del barri que tinga una discapacitat per a tota la vida hauran  de continuar cercant un altre institut que estiga adaptat.

Del llibre “Som Capaços” de Txiki Trepax. Disponible sota llicència CC Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya en http://www.trepax.com/BAGUL/capasos.html

Recordem que la Tecnologia es preocupa de trobar solucions als problemes. Aquest any, l’alumnat es dedicarà a dissenyar i construir una maqueta d’un objecte o sistema tecnològic que elimine les barreres arquitectòniques del centren on estudien. En aquest cas, realitzaran un ascensor per a l’edifici més antic o una plataforma salvaescales per a accedir a la biblioteca, que es troba entre dues plantes.

M’agradaria que, després de comprovar el correcte funcionament d’aquests projectes, els presentaren als responsables que haurien de continuar amb la licitació de les obres del centre per a que prengueren consciència que hi ha obres més importants que circuits temporals de cotxes, grans centres d’òpera i aeroports per a conills. Però crec que ens haurem de conformar amb la presentació del treball en el concurs EXPERIMENTA 2013 de la Facultat de Física de la Universitat de València, si és que ix seleccionat. (NOTA: Sí, si heu fet clic a l’enllaç, la presentació dels projectes és un diumenge. Ni l’alumnat perd classes, ni el professorat que l’acompanye cobrarà hores extres, ni dietes. Però sempre serà millor que quedar-se a casa.)

El projecte per a tercer d’ESO: Supressió de barreres arquitectòniques a l’institut

Plantejament del problema:

A l’IES Montserrat Roig tenim una rampa a la porta principal, però la resta de les instal·lacions tenen moltes barreres arquitectòniques.

Activitat 1. Identifica quines són les barreres arquitectòniques de l’institut.

Què hi podem fer?

L’únic que necessiten les persones amb discapacitat física és que es tinga en compte la seua diferència per així poder fer allò que poden i volen fer. Tots i cadascun de nosaltres hi podem posar el nostre gra de sorra per tal de millorar la seua qualitat de vida.

(Del llibre “Som Capaços” de Txiki Trepax. Disponible sota llicència CC Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya en http://www.trepax.com/BAGUL/capasos.html )

En el cas de les barreres arquitectòniques el que hem de fer és suprimir-les. D’aquesta manera l’alumnat amb discapacitat física es podrà moure per l’institut de manera autònoma per a assistir a classe. El fet de construir un entorn accessible vol dir donar les mateixes oportunitats a tothom i fer que la discapacitat no sigui un problema, sinó una diferència.

Aquest any construirem una maqueta d’un sistema tecnològic que promoga la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat física.

Proposta de treball

Heu de dissenyar i construir la maqueta d’un ascensor per a l’edifici més antic de l’institut o una plataforma salvaescales per accedir a la biblioteca. Aquests sistemes tecnològics permeten suprimir algunes barreres arquitectòniques de les que hem trobat a l’institut.

Condicions que ha de complir la proposta de treball

1. El projecte es realitzarà per grups.

2. Abans de començar la construcció s’entregarà un avantprojecte que continga les dades de disseny necessàries per a dur a terme la construcció.

3. L’acabament de l’ascensor o la plataforma salvaescales ha de ser bo, perquè el millor projecte es presentarà al concurs de projectes tecnològics de la Universitat de València i a final de curs es farà una exposició a l’institut amb les millors maquetes.

4. Al final de la realització del projecte s’entregarà una memòria.

ACCIONS A DUR A TERME

1. Recerca d’informació
– Recerca informació sobre el projecte.

2. Disseny i elecció de la solució
– Dissenyeu i obtingueu les mesures.
– Fes els dibuixos necessaris.
– Justifica la solució.

3. Planificació
– Anticipeu els materials i les ferramentes que necessitareu.
– Elaboreu un quadre resum amb la seqüència d’operacions que realitzeu en el taller (traçat i marcat de peces, tall, llimat, muntat…) en el que apareguen els materials, les ferramentes, el temps per a cada operació i qui realitzarà cada operació.
– Tots els documents elaborats conformen l’avantprojecte. L’heu d’ensenyar al professor per a continuar.

4. Construcció
– Realitzeu la construcció de l’ascensor o plataforma salvaescales anotant al full de control el treball realitzat i totes les incidències que puguen ocórrer en el treball.

5. Avaluació
– El professor avaluarà el correcte funcionament de l’objecte construït, així com el seu acabat.

6. Divulgació:
– Heu d’elaborar una memòria del projecte seguint el guió que entregarà el professorat.
– El millor projecte es presentarà al concurs de projectes tecnològics de la Universitat de València. Les millors maquetes s’exposaran a l’institut a final de curs a l’institut.

INFORMACIÓ

Coses que hem de fer per a millorar la qualitat de vida. de les persones amb discapacitat física

No aparcar les motos i bicicletes en llocs on dificultin el pas: les persones que van amb cadira de rodes no poden passar.

Preguntar a la persona si vol que l’ajudem a superar un obstacle amb la cadira de rodes.

No utilitzar els espais i serveis destinats a les persones amb discapacitat: lavabos…

Compartir els nostres jocs i activitats amb els companys amb discapacitat.

(Del llibre “Som Capaços” de Txiki Trepax. Disponible sota llicència CC Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya en http://www.trepax.com/BAGUL/capasos.html )

Fonts d’informació

Som Capaços! Apren a conèixer les discapacitats (Còmic)
http://www.trepax.com/BAGUL/capasos.html

Federación española de deportes de personas con discapacidad física
http://www.feddf.es/

London 2012 paralympic games
http://www.london2012.com/paralympics/

Pàgina web del moviment associatiu integrat per organitzacions de persones amb discapacitat física
http://www.ecom.cat/

One Response to Supressió de barreres arquitectòniques a l’institut

  1. Pingback: Quin boig propòsit | Plataforma Salvaescales – Audiovisual amb ajuda de Blender

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *