Robòtica amb arduino i bitbloq

Ja fa un temps (uns 2 anys) parlàvem en aquest blog sobre control per ordinador dels projectes de Tecnologia. Entre altres opcions presentàvem la targeta arduino per al control de maquetes mitjançant l’aplicació informàtica Scratch for Arduino (S4A). Els avantatges d’aquest sistema ja els em vist en anteriors entrades i ara hem de buscar solucions a un dels desavantatges. L’ús d’arduino programat amb S4A obliga a tenir un ordinador personal connectat a la placa per a que tot funcione. Tenir un PC connectat a una maqueta permet enriquir el projecte, com ja em vist amb anterioritat amb el videojoc en 3D, però aquest sistema dificulta entrar en el món de la robòtica.

La solució és més que evident ja que podem programar directament amb la IDE d’arduino per a enviar el programa a la placa i així poder desconnectar-la del PC. Com ja heu comprovat fa temps, l’autor d’aquest blog fuig d’escriure codi, així que aquesta no és la solució que vaig a proposar. Ja se que companys de l’especialitat tecnologia que porten anys en l’ús de targetes controladores, com picaxe, exposen que l’alumnat no té cap dificultat en aquest tipus de programació, però jo vaig un pas per darrere, així que anem a proposar una passarel·la que he descobert fa poc.

Hi ha una empresa que s’està posicionant en el món de la tecnologia educativa (Una empresa educativa llamada bq). Han desenvolupat una ferramenta lliure anomenada bitbloq que utilitza el model d’Scratch (bloqs que encaixen) per a construir els programes. És una ferramenta web i això suposa un avantatge ja que ens evitem fer instal·lacions en els ordinadors del taller, que no tenim temps per a eixes coses. A més funciona en tauletes tàctils.

Com diuen a l’apartat de FAQs de la web de bitbloq hi ha altres ferramentes similars, però ací anem a provar aquesta amb un senzill “Hola mòn!”.

Si fem servir S4A tindríem el següent programa.

blocs en Scratch

Blocs en Scratch

 

El LED L de la placa (que s’encén quan s’activa el pin digital 13) s’il·luminarà i s’apagarà a intervals d’un segon.

Si utilitzem bitbloq tindríem un programa similar.

Blocs en bitbloq

Blocs en bitbloq

 

Podem accedir al codi corresponent al trencaclosques que hem construït.

Codi en bitbloq

Codi en bitbloq

 

Al canviar entre la pestanya dels blocs i la del codi podem anar aprenent el llenguatge d’arduino. L’únic que ens falta seria copiar i enganxar aquest codi en la IDE d’arduino i enviar-ho a la targeta.

Codi en arduino

Codi en arduino

 

Tenim el desavantatge de que els blocs de bitbloq no estan traduïts a diverses llengües però hem aconseguit l’objectiu de desconnectar l’USB que unia arduino a l’ordinador. Ja podem programar robots independents.

 

Continuarem provant aquesta ferramenta per a la programació de robots mentre mirem de reüll les impressores en 3D que servirien per a dissenyar i construir-ne la carrosseria.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *