Per què utilitzar programari lliure en educació?

Això del twitter serviria per a escriure llibres. Però de moment, escriuré un nou article en defensa de la utilització de programari lliure a les aules, fins i tot per part del professorat.

Ahir vaig llegir una piulada d’una docent que preguntava:

– “¿Los profes TIC usan más Mac que PC?” amb l’etiqueta #dudasdeviernesporlatarde

Per als que utilitzem programari lliure la pregunta està un poc coixa. Així i tot, va rebre algunes contestacions d’usuaris MAC, recomanant l’adquisició a plaços d’un equip d’Apple (serà pels preus?),  i la meua d’usuari Linux, que vaig a desenvolupar en aquest article.

I fins i tot un altre company va elaborar una enquesta al respecte, que podeu contestar en: Encuesta sobre hábitos en los docentes TIC (Actualitzat el 27 de març de 2011). Això és un exemple més de col·laboració entre docents gràcies a la connexió que estableix una eina de comunicació com twitter.

Anem al gra, per què utilitzar programari lliure en educació?

Primer contestaré per què l’he començat a utilitzar jo. La “culpa” ha sigut de l’entitat per a la que treballe, Conselleria d’Educació, que fa uns anys va començar amb el projecte LliureX. Podeu visitar els motius per a impulsar el programari lliure en l’ensenyament valencià al següent enllaç: per què usar programari lliure. Una pinzellada dels motius:

– Formació tecnològica genèrica. La formació ha de ser en tecnologies genèriques, sense obligar, ni als alumnes, ni als centres educatius, a adquirir llicències costoses per a entrar en contacte amb les noves tecnologies.

– La bretxa tecnològica. I ací és on es marca la diferència entre alumnes que poden adquirir llicències del programari propietari original, i aquells que, no disposant de recursos econòmics per a adquirir programari, es veuen abocats a la còpia il·legal del mateix.

– Bilingüisme. La Comunitat Valenciana és una comunitat bilingüe i les tecnologies no poden ser alienes a esta realitat. La possibilitat que els alumnes i professors puguen, a les aules d’informàtica, treballar amb la seua pròpia llengua

– Optimització de recursos. Economia.

Implantar programari lliure al sistema educatiu implica alliberar recursos que actualment es destinen a l’adquisició de llicències de programari propietari i reparacions de maquinari, que es podrien destinar a la construcció de nous col·legis, a la dotació de material docent, o a la disminució de la ràtio ordinador/alumne/a.

Des de la Conselleria d’Educació és inadmissible pagar per una cosa que es pot obtindre de forma completament gratuïta.

Les paraules que he ressaltat en negre donarien per a un altre article. Però anem a concloure aquest.

També podem veure el següent vídeo de presentació que he trobat al bloc LINUX – EDUCACION – TIC.

Bé, per a mi la resposta està prou clara.

Hem de fer servir programari lliure en educació per l’alumnat.

Per últim, quan he compartit aquest vídeo en twitter, fa uns minuts, el company Samuel (@sasogu) m’ha respós amb dos vídeos més a favor del programari lliure que us deixe penjats a continuació.

Actualitzat el 19 de març de 2011 (unes hores després de la publicació)

Si voleu animar-vos a canviar podeu començar amb OpenOffice o LibreOffice. Mireu l’experiència de Guillermo Gómez sobre “Problemática de los formatos de archivo privativos” a partir del minut 12:30 en el Videocast Un pingüino en mi ordenador, volumen 3 produït per Miguel Ángel García Guerra.

Actualitzat el 19 de març de 2011 (unes hores després de la primera actualització)

L’enquesta Encuesta sobre hábitos en los docentes TIC a la que he fet referència ha sigut elaborada per @antonio_garrido i es poden consultar els resultats en: Resultados de encuesta PC vs MAC (Actualitzat el 27 de març de 2011).

Actualitzat el 21 de març de 2011

No he pogut deixar d’actualitzar l’article amb dos enllaços a dos consells del maestro GNU en “El blog de Miguel Ángel García Guerra“: El maestro GNU #5 i El maestro GNU #6. Són d’obligat seguiment.

Actualitzat el 23 de març de 2011

Actualitzat el 2 de novembre de 2011

– Software libre en educación infantil y primaria http://elbonia.cent.uji.es/jordi/wp-content/uploads/docs/Adell_soft_libre.zip de @jordi_a

$ unzip Adell_soft_libre.zip

6 Responses to Per què utilitzar programari lliure en educació?

  1. inclusa says:

    Sens dubte a educació sempre cal utilitzar software lliure.

    Sóc usuari de GNU/Linux des de ja fa un grapat d’anys. Amb el temps també de Mac OS X.

    A educació no tinc cap dubte que el que s’ha d’utilitzar és software lliure que una qüestió d’educació en llibertat. A la nostra feina obrim camins, no crec que siga ètic educar en plataformes propietaries quan tenim solucions lliures.

    El mercat el marquen empresses que fan servir la seua hegemonia (dominació) al mercat.

    És ben difícil adquirir un ordinador amb un sistema operatiu lliure ja des del principi.

    A l’educar volem reproduir la societat dominant amb les seues estructures o el que volem és mostrar una sèrie de camins viables per tal que cadascú trobe el més útil?

    Si eduquem en software privatiu, de base estarem tancan i enfocant-nos amb una línia deixant de banda moltes oportunitats per tal de desenvolupar-nos individual i col·lectivament.

    Apple s’ha esforçat molt per fer els seus productes de molt bona qualitat i molt usables. Això no es pot negar, però en educació no ens podem quedar amb la constricció que implica un sistema operatiu tancat.

    Per la meua banda crec que cal donar a conèixer el programari lliure primer. En segon terme es pot valorar què ens aporta el programari privatiu. Potser en algun cas es fa necessari utilitzar-ho, però a dia de hui crec que el programari lliure abarca molts ambits de forma molt solvent.

    Mentre l’administració no dote als professors amb equips de disposició personal els docents son lliures d’utilitzar la solució més adient a les seues necessitats, però crec que des d’un punt de vista corporatiu no hi ha dubte que la proposta hauria d’estar basada en programari lliure.

    • Alfons, m’ha agradat molt la lectura del teu comentari. Jo no ho podria explicar millor.

      Una última idea. Quan els docents continuem utilitzant programari privatiu a les aules quan hi ha un equivalent lliure igual de bo estem fent de comercials d’eixos productes sense adonar-nos. I no rebem res a canvi.

      Per exemple, si fem una presentació en classe amb el programa de Microsoft Office, un tal powerpoint, enlloc de fer-la amb el programa equivalent de LibreOffice, estem fent de comercials d’una multinacional.

      En aquest sentit és molt important, com a mínim, utilitzar bé el vocabulari. Utilitzem presentacions multimédia, no powerpoints. Fem servir processadors de textos, no utilitzem el Word o el Writer, per a elaborar textos, …

      • inclusa says:

        Efectivament, totalment d’acord.

        És per això que utilitze sempre la dotació del col·legi.

        Però, en al pla personal, cal obrir la ment i provar noves coses sense por.

        El portàtils d’Apple són de gamma alta, i a més no t’obliguen a comprar Windows per tirara-ho al fem una hora després. Mac OS X és programari privatiu, però té programi lliure per baix, el seu Kernel Darwin és software lliure, un Free BSD, el qual comparteix molts comandaments de GNU/Linux.

        Em resulta còmode tenir una platarorma força compatible amb GNU/Linux i capdavantera des del punt de vista d’usabilitat. Cuiden molt el tema de l’optimització de la seguretat.

        Les pantalles dels ordinadors son d’alta qualitat, per no parlar de la gestió de l’energia (bateria) i un conjunt de circumstàncies més.

        Sí no són els més barats del mercat, però el seu rendiment i qualitat justifiquen la compra.

        Pots correr distros GNU/Linux com ara Debian i derivats, a poc a poc escriuen els drivers.

        Conec casos de plantejar-se comprar un hardware Apple per a formatar el disc i utilitzar Debian 100%.

        http://www.daboblog.com/

        Tot això crec que és molt intressant, però ni se me passa pel cap plantejar software privatiu en entorns educatius ja que discriminen i compromenten el desenvolupament de l’alumnat. Cal això sí aprendre dels que saben i anar plantejant millor les coses per tal que no ens porten a fracasar en la nostra proposta.

        El meu portàtic amb Debian té un problema de rendiment de bateria i una modificació del kernel m’ha acabat matant el sistema de gestió d’energia ACPI. Com que la BIOS és molt simple no puc utilitzar Debian, però faig servir Suse que si dona l’opció de configurar arrancant la ACPI de forma especial. Tot i això tinc problemes en quan a la configuració gràfica, encara no la tinc optimitzada.

        Per aquestes circumstàncies carregue amb el Mac Book allà on vaig, el seu pes i el seu rendiment, tot qüestions pràctiques han fet que em decante finalment per això. Aixó sí, en absolut abandone el GNU/Linux, doncs crec que en moltes coses va per davant, sí, per davant. Però al no poder concretar-se en un hardware òptim és per aquesta banda on hem de resoldre nosaltres aquesta optimització.

        A Mac OS X soles utilitze el sistema operatiu amb programari lliure com Libre Office o gratuit amb versions retallades (XMind per fer mapes conceptuals), etc. Solen ser programres que també utilitze a Lliurex, Ubuntu, etc. Un avantatge l’estandarització dels formats.

        Les últimes versions d’Ubuntu són genials, respecte a Mac OS X suposen una millora d’usabilitat, però cal seguir desenvolupant. La plataforma Mac és molt usable, cal seguir optimitzant l’usabilitat, crec que és un tema clau per les distros GNU/Linux.

        Tot i això em confese un usuari actiu i compromés a les plataformes GNU/Linux, però sense por per tal de conèixer altres camins. Hui per hui, a l’educació és ben clar que GNU/Linux és el camí de la llibertat i del respete.

        Crec que millor ensenyar GNU/Linux i després mostrar els altres camins, però cal conèixer bé el que es vol mostrar i per fer això cal probar les coses sense por a equivocarnos. Després ja valorarem.

        Això és la llibertat per a mí, poder elegir amb coneixement de causa respectant les altres opcions.

        Bo, senc l’extensió…

        I think diferent.
        I don’t use Windows.

        Salut

  2. WordPress no em deixa contestar-te a continuació de l’últim comentari. Trobe que no està configurat per a fer les columnes més estretes.

    Primer que res, gràcies pels comentaris. Quan escrius en un bloc, que és un espai públic s’agraeix que algú dels que passen per ací dediquen temps a comentar allò que has expressat.

    Bé, després del que has escrit m’han entrat ganes d’adquirir un Mac i provar-lo. Però hauré d’esperar a que es trenque el menudet que em vaig comprar fa poc. Això pot ser perfectament entre 4 i 8 anys. Millor, així adquiriré un equip amb unes millors prestacions.

    Salutacions.

    • inclusa says:

      Molt bé.

      Sens dubte compartir sempre m’ha aportat coses valioses.

      Doncs jo estava molt a gust amb el meu portàtil sense marca vingut de l’orient sense Windows, però per motius tècnics vaig haver de canviar…

      Mai es sap. Mac té molt de llegenda, però el que és ben cert és que és un producte de molt bona qualitat. Fes que algú t’ensenye com editar video al Mac i veuràs què vol dir usabilitat. Si et preguntes quin sistema utilitzen per retransmetre les carreres de motos i gairebé a l’instant fer la repetició, no busques més utilitzen Mac OS X, amb la gama alta Mac Pro per tal que no falte RAM.

      Sembla que amb 8 TB de disc i 32 Gb de RAM van ben arreglats.

      Fes-li una ullada per dins:
      http://www.apple.com/es/macpro/design.html#expansion

      Per altra banda cal també tenir en compte algunes coses:

      – Varen implementar el ratolí gràcies al avanços que va fer Xerox, però que ells no varen veure la importancia del que tenien entre mans. Finalment ells varen ser qui van donar el pas.

      – Varen implementar el concepte de les finestres que després va arreplegar Microsoft.

      – Varen ser els primers en traure una PDA (Newton) va se un fracàs, massa avançats al seu temps.

      – Internet va ser disenyada amb una màquina feta per l’empressa Next, empresa fundada per Steave Jobs (els anys que Steave Jobs va estar fora d’Apple).

      – Varen matar els disquets, van ser els primers en no incorporar-los a les seues màquines.

      – Van traure l’iPod, gràcies a l’implementació de la idea d’un treballador d’HP al que no li feien cas.

      – Va inventar la connexió Firewire, molt més ràpida que USB 2.0.

      – Van implementar els gestos als pads (ratolins dels portàtils) guanyant molt en usabilitat.

      – Van traure l’iPhone i van revolucionar el mercat.

      – Van traure l’iPad i altra vegada la història es repeteix.

      Els seus dispositius són més cars, però estan molt estudiats per tal d’optimitzar el rendimient de les màquines i que l’usuari tinga una experiència positiva.

      Totes aquestes flors… però… és programari tancat. Tancat i ben tancat. No tens la llibertat de GNU/Linux…

      Tot i això soles son màquines no cal exagerar tampoc.

      GNU/Linux és un projecte genial, però per elegir bé cal conèixer, com et deia, i reconèixer el que altres fan bé. Així doncs, si algú fa coses que mereixen la pena, per què no conèixer-les, potser es pot portar d’alguna manera a GNU/Linux.

      Hi ha coses que també la plataforma Mac ha incorporat des del software lliure com el seu kernel (ha agafat un kernel lliure), els espais dels escriptoris, el motor de Safari (Webkit, desenvolupat per l’equip de Konqueror…).

      Bé, un plaer…

      Et seguisc al bloc.

      Salut

  3. Pingback: Quin boig propòsit | Formació dels docents en programari lliure i amb materials lliures

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *