Música i Tecnologia unides per LOGO

La implantació d’Educació per a la Ciutadania en segon d’ESO (en el País Valencià) ha fet que desaparega la Tecnologia en aquest nivel educatiu. Això es degut a que en primer cicle d’ESO hi ha un límit en el nombre de matèries, és a dir, si posem una nova ha de desaparèixer una altra. Per a evitar aquest trencament en el currículum de la matèria que impartisc, podia haver-se implantat l’EPC en tercer d’ESO, però això no ha sigut així. No és l’objectiu d’aquest article entrar en els motius que ha tingut l’administració educativa per a fer les coses com s’han fet.

Amb la desaparició de Tecnologia en segon d’ESO s’ha equiparat, des de fa dos anys, la càrrega horària d’aquesta matèria amb altres dues en secundària: Educació Plàstica i Visual i Música. Crec que això estableix una unió entre aquestes matèries que només es cursen de manera obligatòria en dos cursos d’ESO.

El vincle entre Tecnologia i l’Educació Plàstica és evident. En Tecnologia utilitzem la representació gràfica per a dissenyar projectes i utilitzem plànols tècnics en la realització de la memòria dels objectes o sistemes tecnològics que s’han construït al taller. Això ho podem realitzar amb les eines que ens proporciona el Dibuix Tècnic.

Però, quina és la relació amb la música?

Fa poc vaig trobar-la al meu correu electrònic. Un company d’especialitat, Juan Ramón Fernández, em va enviar un enllaç a un vídeo on es mostra el funcionament de l’últim projecte que ha realitzat: Un xilòfon programat en LOGO.

Mitjançant lectors que capten la senyal lluminosa de la pantalla amb un programa en MSWLogo, activen els martells de fusta que reprodueixen en el xilòfon l’himne de l’Alegria.
Canviant la programació es poden reproducir infinites melodies.

(Traduït del castellà)

Aquest projecte té el seu origen en una màquina musical feta amb un pot programador.

Si voleu saber més sobre com es programa en LOGO amb lectors de pantalla i la seua aplicació en l’ensenyament no heu de deixar de veure el següent vídeo. Últimament no acostume a editar vídeos de més de 5 minuts, però us recomane que gaudiu dels 9 minuts d’explicació del professor Ramón Gonzalo Fernández extrets d’una ponència de 45 minuts.

Podem programar el xilòfon o qualsevol altre sistema utilitzant GNU/Linux, ja que hi ha aplicacions igual de senzilles que MSWLogo. Per eixemple, podem fer servir  KTurtle.

Aprofite aquest article per a agrair al professor Ramón Gonzalo la il·lusió amb la que transmet que la Tecnologia és útil i necessària en el sistema educatiu. També agrair a les meues companyes de departament (Victoria, Antonia i Sonia) tot el que m’han ensenyat en la docència de la Tecnologia i el que han de continuar ensenyant-me al llarg dels anys que ens queden per davant. I a la resta de companyes/s que he conegut al llarg dels pocs anys que porte ensenyant.

Traducción al castellano por si Ramón Gonzalo llega a este artículo.

Actualitzat el 6 de març de 2011

Després de l’SPAM que vaig fer a twitter per a portar a companys de tecnologia, de música i altres especialitats a l’article, em comenta Josep Dolset (@xepo99), l’aplicació que ell utilitza per a programar en LOGO amb l’alumnat de 4t d’ESO: xLOGO. Aquest interpret és vàlid per a GNU/Linux ja que està programat en Java. Podeu trobar prou documentació per a començar a programar en LOGO (tant en secundària com en primària) en la pàgina del projecte xLOGO.

7 Responses to Música i Tecnologia unides per LOGO

  1. Javier says:

    Buen trabajo y muy bien explicado en la presentación.

    • Javier, Gracias por la opinión. Como indico en el artículo, el trabajo no es mio, pero creo que merece difundirlo. Lo he aprovechado para indicar, de manera sutil, el poco interés que existe en la administración autonómica sobre estas tres materias.

  2. 400 colps says:

    Genial! Mira, ja se m’acudeix que podrieu fer un vídeo que començara amb l’artefacte sonant i després passarem a insertar aquelles imatges inspirades a partir de la seua música. Posa a alguns alumnes adonar-li voltes a la idea i pot sorgir alguna cosa interessant, segur! El posaríem també a 400 colps i introduiríem la dimensió narrativa del vídeo i la transmediàtica en la publicació dels blogs i difusió a twitter i altres. Enhorabona pel projecte a tots.

    Salutacions!

    • Moltes gàcies per l’opinió. L’objectiu de l’article era denunciar de manera sutil que hi han matèries de primera i de segona en el sistema educatiu aprofitant el treball del company Juan Ramón. Això de fer un vídeo amb l’alumnat li haurem de deixar a ell. Jo només he difós el seu treball.
      Salutacions.

  3. Adrià says:

    Molt bé…. estic d’acord amb la unió que estableixes entre plàstica i tecnologia… jo trasllade el vincle a primària on no hi ha tecnologia, i allí utilitzem, de vegades, les hores de plàstica, per construir algun “artefacte”.

    Felicitats i gràcies per la reflexió.

  4. Pingback: Quin boig propòsit | Anuario: Música y Tecnología unidas por LOGO

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *