Jornada “Tots fem ciència i tecnologia”… i política.

El 2015 és any electoral. Un any en el que els partits polítics que governen ajuntaments i comunitats autònomes ens venen als ciutadans allò que han fet bé com, per exemple, pintar els passos de vianants després de tres anys sense manteniment. Un any en el que les corts autonòmiques, abans de la seua dissolució preelectoral, han de publicar els nous currículums de secundària per a adaptar-los als canvis introduïts en la nova llei educativa que millora la qualitat… ni que siga en el títol (crec que la següent llei es dirà LOMQQE, més qualitat impossible). Augmenten la qualitat educativa en el paper mentre continuen els retalls aplicats fa uns anys en les escoles. Seran capaços els docents que tenen més hores lectives (20h/setmana) atendre millor als alumnes que tenen més companys a l’aula (36 alumnes per grup)? Segurament la aplicació de la Q de qualitat a l’aula solucionarà aquesta paradoxa. I segur que els alumnes aconsegueixen superar amb èxit les revàlides i millorar cada any les proves diagnòstiques (això és ironia, eh!).

Ja tenim molts docents col·laborant de manera desinteressada en la redacció dels currículums que suposen una disminució de càrrega lectiva de les matèries que imparteixen. Un copy/paste més que salvarà el sistema educatiu. I ja comença a filtrar-se com quedarà la distribució horària de les assignatures en les diverses comunitats autònomes. Podem comprovar com l’educació tecnològica dels estudiants només té valor per a l’administració educativa de dos comunitats autònomes. Serà qüestió d’emigrar? Perquè al País Valencià sembla que l’alumnat haurà de continuar sent consumidor de tecnologia sense saber com funcionen les coses tecnològiques. Només els alumnes de 4t d’ESO de la via de formació professional disposaran de 3 hores a la setmana per a conèixer quins sensors té el seu mòbil que fan que, per exemple, al girar-lo, canvie la pantalla a horitzontal. L’administració només vol consumidors de mòbil?

En aquest context, us volia presentar una activitat en la que estem participant alguns professors de tecnologia d’Elx. Podíem passar hores al sofà de casa mirant futbol o qualsevol contingut buit dels que emeten per la pantalla del televisor però ens empenyem en dedicar hores per a surfejar l’ona tecnològica pel bé dels alumnes que encara tenen l’oportunitat d’entrar al taller de Tecnologia. Els professors sempre tindrem temps per a esdevenir “funcionaris”, però encara som docents.

Jornada “Tots fem ciència i tecnologia”

El dijous 7 de maig, en el context de la Fira de la Ciència i la Tecnologia d’Elx, tindrà lloc la jornada “Tots fem ciència i tecnologia” amb tallers divulgatius i xerrades adreçats als estudiants i docents que assisteixen a FeCiTElx2015. Aquesta jornada formarà part d’un curs de formació del Cefire d’Alacant, certificat amb 30 hores. Ja podeu fer la inscripció ací: FECITELX: Tots fem ciència y tecnologia.

Podeu consultar el programa provisional de la jornada en la web de FeCiTElx2015. S’anirà completant conforme ens acostem a l’esdeveniment, però ja us puc avançar algunes xarrades/tallers.

El professor Juan Ramón Fernández realitzarà un taller en el que treballarem amb  la tecnologia del lector de pantalla. Un sistema pioner de control de projectes tecnològics que alguns pensen que està en decadència però amb el que podem robotitzar tot tipus de projectes, com la Marioneta Intel·ligent.

El professor Francisco Giménez realitzarà un taller de robòtica educativa on ens ensenyarà a construir i programar robots molt senzills com els que podem veure en el següent vídeo.

El professor Antonio Vives ens ensenyarà com podem controlar diversos sistemes tecnològics quotidians amb els nostres dispositius mòbils. Els seus alumnes ja sabem utilitzar els seus mòbils per a coses més interessants que comunicar-se per missatges. Ells ja poden conduir un cotxe des del seu dispositiu.

I també són capaços de fer una casa domòtica.

El professor Antonio Álvarez porta molts anys ensenyant als alumnes a representar les maquetes en tres dimensions amb ajuda de l’ordinador. En aquesta ocasió ens obrirà la porta al mòn de  la Realitat Augmentada amb dispositius mòbils. De moment, podem veure un vídeo de la representació en 3D i deixarem la RA per al directe. No us oblideu els mòbils en casa!

Frank Sabaté vindrà des de Barcelona per a desenvolupar un taller d’Scratch. Us recomane a tots els mestres a que participeu en aquest taller on podreu descobrir una eina de programació imprescindible per als vostres alumnes. En educació primària fa temps que es pot treballar la creativitat amb ordinadors. Per suposat que els alumnes també esteu convidats al taller. Frank ens ofereix en la xarxa Internet més de 50 videotutorials per a facilitar-nos l’aprenentatge d’Scratch. Teniu alguns en Videotutorials Scratch 2.0. Segur que molts reconegueu el robot d’aquest videotutorial: Como programar el robot Aisoy con Scratch 2.0!

Hi haurà més xarrades i tallers, però deixeu temps a l’organització per a completar el programa amb ponències de Matemàtiques, Ciències Naturals, Física i Química.

Pel matí també tindrem temps de visitar els projectes que presenten els alumnes a la convocatòria “Projecta tu”. Teniu temps per a inscriure els vostres grups d’alumnes en “Projecta tu” fins al 8 d’abril ací.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *