Formació dels docents en programari lliure i amb materials lliures

Fa uns tres anys em van proposar des del Cefire d’Elx la realització d’un curs d’edició de vídeo. M’ho vaig pensar i vaig acceptar de manera inconscient ja que no sabia on m’estava ficant. Havia de preparar els objectius i continguts del curs, decidir l’aplicació que fariem servir, … El primer que vaig fer va ser visitar la web del servei de formació del professorat de la generalitat de catalunya per a veure si hi havia materials relacionats amb l’edició de vídeo i veure quin editor de vídeo utilitzaven. Vaig trobar materials de formació del curs El vídeo com a eina de comunicació a l’aula. Usos i tractament didàctic. Com que no és un curs dedicat exclusivament a la utilització del programari no recomanen cap programa en especial, però si que fan unes recomanacions i mostren una taula comparativa que estudiarem a continuació.

A l’hora d’escollir l’editor s’ha de tenir present aquestes consideracions:

  • Què sigui fàcil d’usar pel professor/a i que l’alumnat puguin treballar amb total autonomia.
  • El tipus de producció que voleu fer. No tots els editors poden realitzar produccions complexes.
  • Que s’adapti a les característiques i potència de l’ordinador amb el qual voleu treballar. Hi ha programes que requereixen una màquina més potent.
  • El pressupost econòmic. Hi ha una gran varietat, des de programes gratuïts fins a programes professionals.

Per a mi aquestes recomanacions es queden coixes. Per això, apunte les meues recomanacions.

A l’hora d’escollir l’editor de vídeo s’ha de tenir present aquestes consideracions:

1. Que el programa siga lliure. (Kino, Kdenlive, OpenShot, Pitivi, VideoLAN Movie Creator, Lives, …)

Sense dubte hem de fer servir programari lliure en educació.

2. Que el programa siga multiplataforma. (Kdenlive es pot instal·lar en Linux i Mac OS X, VideoLAN Movie Creator es pot instal·lar en Linux i Windows)

En ofimàtica i en edició de so si que trobem programes multiplataforma de qualitat (LibreOffice i Audacity). Però serà difícil que trobem un editor de vídeo lliure en que els desenvolupadors treballen les millores respecte a l’edició de vídeo i a més implementen l’aplicació en una plataforma privativa.

3. Que el programa estiga traduït a les llengües oficials del teu territori.

Amb programari lliure aquest aspecte el tenim ben cobert. Hi ha molta gent que col·labora en els projectes de traducció de programari lliure en totes les llengües de l’estat.

4. Que el programa siga l’editor de vídeo per defecte de la distribució linux educativa del teu territori.

Actualment Kino és l’editor de vídeo per defecte en LliureX. Però sembla que la pròxima versió de LliureX contarà amb OpenShot com a editor de vídeo. Haurem d’esperar a setembre per a comprovar-ho.

5. Que tinga un bon suport (manuals d’ajuda, fòrums, …)

Aquest ha sigut un dels punts febles de Kdenlive i és un punt a favor d’OpenShot.

6. Que siga fàcil d’usar i complisca els objectius per als quals fem servir aquesta eina.

Tots els programes lliures que he provat són fàcils d’usar i permeten realitzar produccions audiovisuals més que respectables. Excepte Kino, que en la versió que vaig fer servir era molt complicat fer una producció de més de tres minuts.

Aquestes consideracions les podem ordenar per ordre d’importància d’una altra manera, però crec que totes s’han de tenir en compte.

En els materials del curs “El vídeo com a eina de comunicació a l’aula. Usos i tractament didàctic” recomanen els següents editors de vídeo. Si tenim en compte els editors lliures als que acabe de fer referència, la trobem un poc desactualitzada.

Disponible en els materials del curs “El vídeo com a eina de comunicació a l’aula. Usos i tractament didàctic”

En aquest moment de l’article sembla que vulga desprestigiar el tractament dels editors de vídeo que realitzen els creadors del curs al que he fet referència. No és la meua intenció això, sinó aportar solucions des del punt de vista del programari lliure.

Editor de vídeo

Amb tot això, quin editor de vídeo lliure triem per a la realització d’un curs per a docents. D’eixida puc afirmar que la tria de l’editor no és massa important, sempre que aquest funcione bé. Quan has assolit les destreses necessàries per a utilitzar un determinat editor de vídeo i coneixes la interfície de treball d’aquest tipus de programa pots canviar sense cap problema. La majoria d’editors de vídeo que he utilitzat tenen la mateixa interfície, els mateixos menús i les mateixes opcions per a editar vídeo. Allò important no és el nom de l’editor, sinò saber editar. Si tenim en compte aquesta afirmació, mai ens equivocarem al triar un o altre editor de vídeo.

Dit això i seguint la consideració 6 apuntada més dalt, l’únic que ens queda és revisar els objectius del curs i comprovar que amb el programa triat pugam complir-los.

Els objectius del curs Edició de vídeo com a recurs docent són:

  • Proporcionar al professorat coneixements que li permeten la captura d’àudio i vídeo des de diferents fonts.
  • Realitzar el tractament tant de l’àudio com del vídeo, per mitjà de mescles, aplicació d’efectes, etc. que li permeta obtindre un producte final en format estàndard, a fi d’enriquir les seues presentacions i recursos multimèdia.

Bé, no cal dir que la tria del programari per a la realització d’aquest curs està presa abans de realitzar aquest article, així que no pegarem més voltes. Per a editar vídeo en aquesta edició del curs, la tercera, farem servir OpenShot, que permetrà complir els objectius apuntats.

Com puc utilitzar OpenShot en qualsevol equip?

Només queda pensar com utilitzem OpenShot fora de l’aula d’ordinadors on es realitzaran les sessions presencials del curs. Perquè, no tothom té un Linux a casa seua, o en l’ordinador del treball en el que vol editar vídeo. Recordem la consideració 2 en la que indicabem que el programa havia de ser multiplataforma.

Això ja es va solucionar en la primera i segona edició del curs d’edició de vídeo i es tornarà a solucionar de la mateixa manera en aquesta tercera edició. Farem un DVD Live o un USB Live per a poder arrancar qualsevol màquina amb l’última versió de LliureX que tinga inclosa l’última versió d’OpenShot. Ens esperarem a última hora per a fer aquesta distribució Live per si hi ha alguna actualització tant en el sistema operatiu com el el programa d’edició i poder incloure-la.

Aquesta distribució la podran utilitzar els participants del curs per a editar vídeo sense modificar els seus equips o per a instal·lar-la en els ordinadors, com ha passat amb alguns companys que han decidit donar el pas cap a l’ús del programari lliure. Aixó és possible gràcies a les llibertats essencials:

  • La llibertat d’executar el programa, amb qualsevol propòsit (llibertat 0).
  • La llibertat d’estudiar com funciona el programa i canviar-lo perquè faci el que vulguis (llibertat 1). L’accés al codi font és una condició prèvia per a això.
  • La llibertat de redistribuir còpies per tal que pugui ajudar als vostres veïns (llibertat 2).
  • La llibertat de distribuir còpies de les teves versions modificades a altres (llibertat 3). D’aquesta manera vostè pot donar a tota la comunitat l’oportunitat de beneficiar-se dels canvis. L’accés al codi font és una condició prèvia per a això.

(traduït de l’anglés)

Materials lliures

Per a finalitzar, tinc la idea de contribuir d’alguna manera al programari lliure amb la creació d’un manual senzill de l’aplicació que estarà allotjat en wikimanuals.

8 Responses to Formació dels docents en programari lliure i amb materials lliures

  1. Pingback: Consultes previes del curs d’edició de vídeo com a recurs docent « Quin boig propòsit

  2. Oriol López says:

    El programari lliure ens obre un món de possibilitats. Us deixo un enllaç a un interessant vídeo corresponent a la conferència “Software Libre, ética y práctica” que va donar, en castellà, el pare del programari lliure, Richard Stallman, a l’IES Puig Castellar, el 29 de març de 2006: http://desdelamediterrania.cat/2011/01/25/el-programari-lliure-explicat-per-richard-stallman/

  3. Vas provar Cinelerra? Va amb Gnu/Linux.
    Gràcies per l’article 🙂

  4. Pingback: Quin boig propòsit | Auto-formació dels docents al País Valencià… i el valencià?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *