Crònica del congrés de Continguts Educatius Digitals

Aquesta és una crònica del congrés de Continguts Educatius Digitals que només té l’objectiu de fer partícips d’aquest esdeveniment als membres de la comunitat Edutictac i als desenvolupadors i usuaris de LliureX. Però, com tot el que escric i el·labore a la xarxa, està oberta a la lectura de tots aquells que visiteu aquest bloc, el planeta Edutictac o el planeta LliureX.

Quan a Juliol “t’atraquen” al despatx (mitjançant el servei de correu electrònic) mentre estas en mig del procés d’admissió d’un centre amb més d’un millar d’alumnat, i et proposen anar a un congrés d’àmbit nacional, i acceptes presentar una comunicació per a que l’envien a l’organització,… i dies després la seleccionen… en realitat no saps on et fiques. Així que, després de la finalització d’aquesta reunió de tres dies organitzada en dos dies de grans ponències i intervencions de dirigents de l’administració educativa i un dia d’experiències i comunicacions de companys/es de diversos territoris de l’estat, ara arriba el moment de compartir una breu crònica d’aquests congrés.

I he dit que no saps el que estàs assumint, perquè quan vas a presentar una experiència a un congrés d’aquest àmbit, en realitat no estàs aportant la teua experiència personal al llarg de 30 minut, sinó que presentes una comunicació que representa als docents de la comunitat de referència, la comunitat de docents valencians i valencianes d’Edutictac, la comunitat d’usuaris/es de LliureX, els participants dels diversos cursos d’edició de vídeo (que t’ensenyen les aplicacions didàctiques d’aquesta tecnologia), els companys/es del centre on treballes (que et fan créixer com a professional docent), els que continuen treballant amb tu, els que han canviat de centre per voluntat o en contra de la seua voluntat, els que ja no poden treballar en aquesta professió que han triat per no posseir el títol de funcionari de carrera (esperem que aquesta situació siga provisional), els companys de Tecnologia que t’han ensenyat a desenvolupar una pràctica educativa per a millor profit de l’alumnat que passa pels tallers any rere any…

Bé, després d’aquest preàmbul anem a la crònica.

Dijous dia 4 d’octubre de 2012

Eixim cap a Mérida. Agafem el tren. Aprofitem la xarxa de transport radial per a visitar el metropolità de Madrid. Agafem un còmode autobús amb wifi!!! i arribem al congrés a les 16:30h per a acreditar-nos 9 hores després d’eixir d’Elx (jo) i d’Alacant (Raquel). Samuel anirà amb la seua motocicleta en línia recta, aprofitant la xarxa de carreteres nacionals i comarcals.

Motocicleta camí de Mérida. Autor: Samuel Soriano

A les 19:30 s’inicia la xarrada d’Aníbal de La TorreProcomún y recursos educativos abiertos“. Un plaer sentir a aquest professor de matemàtiques en directe. Hem d’agrair l’esforç d’acostar-se a Mérida per passar amb nosaltres algunes hores del vespre entre les classes de dijous i les classes de divendres. Una idea que em va agradar i que utilitzaré en la presentació de divendres:

Els desenvolupadors i usuaris de programari lliure saben el que significa compartir en obert i eixa experiència l’hem d’aprofitar per a el desenvolupament de materials educatius i la seua distribució també en obert.

(més o menys va dir alguna cosa així)

Finalitzat el primer dia, Samuel, Raquel i jo ens anem a sopar de tapes pel centre de Mérida. Un altre plaer que hem d’agrair a l’organització del congrés. A més, bona conversa personal i professional. A descansar, que divendres hem de tenir bona veu.

Divendres dia 5 d’octubre de 2012

Abans de començar les diverses comunicacions simultànies, comprovem a l’auditori 3 que continuem sense so quan el portàtil de l’organització arranca amb LinEx. Dijous ja vam descobrir aquest problema que amb més temps tindria solució, però en tan poc temps s’havia de buscar una alternativa. Un company d’un centre de formació del professorat d’Extremadura ens ofereix el seu portàtil amb LinuX Mint. Li agraïm, però farem servir el meu portàtil menudet amb LliureX Nemo.

A les 11:30 comença Juan José Flores Paredes amb “Blog Colaborativo FlautateKa Pitos y Flautas 2.0“. El mencione perquè em va donar la idea per a compartir projectes de Tecnologia mitjançant un bloc, de la mateixa manera que ell i molts companys d’educació musical comparteixen cançons. És una idea que deixe escrita. Si algun company la vol desenvolupar puc col·laborar.

Blog Colaborativo FlautateKa Pitos y Flautas 2.0. Autor: Puerto Blázquez.

13:30h. Auditori 3. Mitja entrada. Raquel i jo iniciem, amb els nervis corresponents, la comunicació “Creación de audiovisuales con LliureX“. Alguns companys ens fan algunes preguntes quan acaba la sessió. Un plaer compartir amb altres docents experiències sobre la creació d’audiovisuals i l’edició de vídeo. I una alegria comprovar que en altres indrets també s’utilitza programari lliure per a realitzar aquestes tasques a l’aula.

Dinem amb el cap del servei de formació del professorat que ja havíem conegut en la pausa-café. Intercanviem algunes impressions sobre la formació del professorat i el nou camí que seguirà. Em pregunta sobre la qualitat de la formació per al professorat de Tecnologia i li comente que fins que hi havia un Cefire a la ciutat d’Elx, tot anava bé. Però amb la desaparició d’aquest centre de formació no se com quedarà la cosa a la zona d’Elx, Santa Pola i Crevillent. Li comentem que es una llàstima que no hi vinguérem el cap de servei d’informàtica aplicada a l’educació i el cap de l’equip LliureX. En una altra ocasió.

16:00h. Sala 3. Mitja entrada. Samuel agraeix als assistents la presència en eixa hora del vespre. Comença “Implementación de software libre en un centro educativo” on explica la història de l’arribada del programari lliure al seu centre. Utilitza LliureX Nemo per a presentar les imatges que il·lustren la comunicació. Alguns companys i el moderador li fan algunes preguntes.

Implementación de software libre en un centro educativo. Autor: Daniel Turienzo

Sopem i descansem, que ens ho hem guanyat.

Dissabte dia 6 d’octubre de 2012

Unes quantes ponències més, i apareixen els mitjans de comunicació. Els reporters de La Aventura del Saber de La2 li demanen una entrevista a Samuel per a que els conte que és el programari lliure i com funciona. Samuel també els conta que és la Comunitat Edutictac i els projectes que porta endavant, com Biblojocs. Pròximament a les seues pantalles. Per cert, totes les ponències del congrés les van enregistrar en vídeo i les penjaran a la web. Si us interessa alguna podreu veure-la. Jo vull vore la comunicació “Educación basada en proyectos: Robótica en el IES Sefarad“. No vam poder anar-hi perquè la feien a la mateixa hora que vam presentar la creació d’audiovisuals.

Entrevista a Samuel. Autor: Daniel Turienzo

A les 12:40 comence a seguir la intervenció de Guillermo Fesser “Anizeto Calzeta y la tecnología“. Això passa mentre anem en un autobús amb Wifi direcció a Madrid. A l’auditori tenen problemes en la reproducció d’alguns vídeos del membre de Gomaespuma i jo perd la connexió a la xarxa Internet. Ja veuré la comunicació quan publiquen el vídeo. De moment, i per a no avorrir-vos més, us deixe amb un dels vídeos de Guillermo Fesser que no van poder veure al congrés. Em va agradar perquè té molta relació amb el projecte de Tecnologia que l’alumnat realitzarà al llarg d’aquest curs escolar a l’IES Montserrat Roig.

8 Responses to Crònica del congrés de Continguts Educatius Digitals

  1. francescjuan says:

    Gràcies per compartir l’experiència!

  2. llxpad says:

    Moltes gràcies als tres per promocionar el programari lliure (i a LliureX)!

  3. Paqui says:

    De part d’alguns que no hem estat ahí, moltes gràcies per la crònica, per les fotos i pel video de Guillermo.

  4. Un plaer compartir l’experiència amb els membres d’edutictac, que també estaveu al congrés… representats tant en les comunicacions com en la samarreta de Samuel.

    Si t’ha agradat el vídeo de Guillermo Fesser, ací tens la versió ampliada de l’entrevista: http://www.youtube.com/watch?v=kIcMLMxAhV0

  5. Pingback: Congreso Nacional de Contenidos Educativos Digitales. - La Cova del Drac

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *