Creació d’Audiovisuals amb LliureX (I)

Aquesta sèrie d’articles té com a objectiu deixar escrites algunes idees que vam exposar al Congrés de continguts educatius digitals.

Entre els diversos continguts educatius digitals que es poden utilitzar a l’aula podem destacar els audiovisuals. Podem utilitzar continguts audiovisuals ja produïts o crear els nostres propis vídeos, tant per part dels docents com per part de l’alumnat.

Per a la creació d’audiovisuals a l’aula proposem l’aplicació informàtica lliure OpenShot inclosa en LliureX. OpenShot és un editor no lineal de vídeo digital senzill d’usar i amb suficient potència i versatilitat per realitzar muntatges audiovisuals en un ordinador o una aula d’informàtica. Però d’això parlarem en un altre article.

Audiovisuals en la xarxa

A la xarxa Internet podem trobar molts recursos audiovisuals que podem visualitzar a les classes, compartir en un bloc d’aula, inserir en l’entorn d’aprenentatge virtual que utilitzem amb l’alumnat, etc. Aquests audiovisuals es troben repartits en diverses plataformes de vídeo (Vimeo, YouTube, …) i hem de realitzar un esforç de cerca i visualització d’audiovisuals que siguen útils als continguts de la nostra matèria.

Però també podem trobar llocs a la xarxa on trobem recursos de qualitat i aquests ja estan organitzats per matèries. Com a exemple, tenim la plataforma educativa Edu3tv depenent del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquesta Web podem trobar audiovisuals mitjançant un motor de cerca al que podem aplicar filtres per nivell i àrea o per àmbit. En el cas d’Edu3tv l’esforç d’etiquetatge dels audiovisuals ja està fet, l’únic que hem de fer és llegir els resums dels vídeos i visualitzar aquells que pensem que ens seran útils. A més a més, quan seleccionem un determinat vídeo, la web ens mostra els audiovisuals que tenen alguna relació.

Us deixe amb un recull de tres audiovisuals etiquetats a l’àrea de Tecnologia en ESO que poden ser útils per a aquesta matèria. Aquests estan ordenats de menor a major duració, des dels 3 minuts del primer als 24 minuts de l’últim.

En busca de l’ecojoguina

És un vídeo de menys de 3 minuts que ens pot servir per a introduir el tema del reciclatge dels materials. En el programa “El medi ambient” trobem notícies curtes relacionades amb energies renovables, contaminació, residus, …

Els transports al cinema

Podem aprofitar aquest vídeo per a introduir els mitjans de transport, ja que es fa un repàs d’algunes pel·lícules on aquests tenen un paper protagonista. El programa “Transfer” està enfocat a la mobilitat dels joves.

Parlar sense fils

El programa “Quèquicom” dedica el capítol a la telefonia mòbil, a la seva història i a les capacitats tecnològiques dels telèfons de darrera generació.

Acabem amb unes interessants paraules de Jaume Vilalta, director de “Quèquicom”.

“Una veritat que no es pot explicar en paraules senzilles, senzillament, no és veritat.” Aquesta és la màxima del nostre programa. I, en conseqüència, ens esforcem per fer entenedors conceptes complexos. Però, per què? Doncs, perquè la ciència permet analitzar la realitat per prendre decisions encertades. La ciència la fan les persones i afecta les persones. Totes. Coneixement és poder i renunciar al coneixement és renunciar a la llibertat. Gràcies per compartir el vostre temps amb nosaltres.

One Response to Creació d’Audiovisuals amb LliureX (I)

  1. Pingback: Quin boig propòsit | Creació d’Audiovisuals amb LliureX (II)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *