Blog en vaga. Retiren la LOMQE!

sitecno

El dia 9 de maig hi ha convocada una vaga general a l’ensenyament. Aquest blog s’anticipa i es declara en vaga. Podeu veure els motius de la vaga en aquesta web. Com que qui escriu en aquest espai és un professor de Tecnologia, el motiu principal és demanar la retirada de la LOMQE. Ja està bé de canviar lleis per a que parega que es fa alguna cosa per millorar el sistema educatiu. Ja està bé de retallades.

Destrucció de la Tecnologia a la LOMQE

El Ministeri d’Educació, Cultura i Esport ha publicat el Avantprojecte de LOMQE , una llei completament anacrònica, antipedagògica i classista que representa un model educatiu obsolet i que només conduiria, en cas de ser aprovat, a una disminució la qualitat de l’educació i al augment del fracàs escolar. Entre els canvis curriculars que es plantegen, observem que en ple segle XXI es redueix dràsticament l’Educació Tecnològica en els primers cursos de l’educació secundària obligatòria i s’elimina de 4t d’ESO i de Batxillerat.

Actualment LOMQE
1r ESO 1r ESO Tecnologies Troncal obligatòria
2n ESO Tecnologies * Troncal obligatòria 2n ESO
3r ESO Tecnologies Troncal obligatòria 3r ESO Triar entre “Disseny i Tecnologia” i “Utilització de les TIC”
4t ESO Tecnologia Troncal opcional 4t ESO TIC Ensenyaments aplicats
Informàtica Troncal opcional
Les dues matèries es poden escollir en qualsevol via, orientada a Batxillerat o a FP Desapareix la Tecnologia de totes les opcions. Les TIC només s’ofereixen a la via orientada a FP.
1r Batx Tecnologia Industrial I Matèria de modalitat en la via de Ciències i Enginyeria 1r Batx
TIC Optativa TIC Optativa
2n Batx Tecnologia Industrial II Matèria de modalitat en la via de Ciències i Enginyeria 2n Batx
Electrotècnia Matèria de modalitat en la via de Ciències i Enginyeria.

* En algunes comunitats autònomes la matèria s’imparteix a 1r d’ESO en lloc de 2n d’ESO i en altres està present en tots els cursos.

Aquesta brutal reducció de la Tecnologia en els ensenyaments mitjans constitueix una gravíssima aberració, i només es pot entendre des de la perspectiva de qui té una profunda incultura tecnològica, que no valora com a cultura el coneixement de tot l’entorn artificial que ens envolta, que menysprea les professions tècniques i que té escassa visió sobre les necessitats formatives d’una societat del segle XXI.

Per començar, en els primers cursos de l’ESO s’aborda el coneixement tecnològic a través d’un conjunt de matèries inconnexes de diferent nom, quan el que s’ha de fer és introduir la Tecnologia des d’un punt de vista global, en el qual totes les disciplines estan relacionades entre si. Es tracta que l’alumnat adquireixi una mínima cultura tecnològica que li permeti comprendre el món artificial, les seves característiques, processos i la seva repercussió en l’avanç de la societat. Crida l’atenció això de “Utilització de les TIC” com a nom per a una matèria, com si les TIC no es faran servir, o amb la intenció de no abordar els mecanismes que fan possible la seva existència i que permeten comprendre el seu funcionament. Aquesta fragmentació de la Tecnologia en els primers cursos resulta un total despropòsit.

Es planteja, a més, eliminar completament la tecnologia de 4t d’ESO, desapareixent tant de la via orientada cap al Batxillerat com de la orientada cap a FP i fent desaparèixer del currículum dels sistemes tecnològics que fan possible la comprensió del nostre entorn més immediat, com els dispositius electrònics o els sistemes automàtics i robòtics, presentant un currículum completament allunyat de l’actualitat i eliminant la possibilitat d’orientar i formar l’alumnat cap als estudis tècnics, tant superiors universitaris com de Formació Professional.

La matèria d’Informàtica se substitueix per la matèria de TIC, però desapareix de la via orientada cap a l’alumnat que desitja estudiar Batxillerat, com si la formació en TIC no fos necessària per a ell.

En el Batxillerat, la proposta del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport canvia el nom de la “Modalitat de Ciències i Tecnologia” pel de “Modalitat de Ciències” i s’elimina del currículum les matèries de Tecnologia Industrial I i II i Electrotècnia, mantenint només l’assignatura de TIC com a optativa en qualsevol de les modalitats.

Per la via de “Ciències i Enginyeria” proposa que l’alumnat estudie únicament Matemàtiques, Física i Química i Dibuix Tècnic, i resulta clamorosa l’absència de matèries específiques de referència general sobre Tecnologia, que desapareixen.
Aquesta situació ens sembla completament nefasta, ja que desapareix la possibilitat d’orientar l’alumnat cap als estudis superiors universitaris d’Enginyeries i Arquitectura i de Formació Professional relacionats amb la Tecnologia, i provocarà en l’alumnat de Batxillerat una reducció dels coneixements i competències necessàries per afrontar amb garanties d’èxit.
En definitiva, la dràstica disminució i fragmentació de l’ensenyament de la Tecnologia en l’Educació Secundària Obligatòria i l’eliminació de 4t d’ESO i de Batxillerat que planteja la LOMQE no conduiria a una altra cosa que a una incultura tecnològica a les futures generacions de ciutadans i ciutadanes, a la manca de capacitats per manejar-se en un entorn tecnològic des d’una visió crítica i formada, a impedir la preparació i orientació de l’alumnat cap a les carreres d’enginyeria i cicles superiors tècnics de Formació Professional, i al manteniment d’un dels tòpics més estesos al nostre país que veu la tecnologia com una cosa externa, allunyada de la nostra cultura, posant fre al desenvolupament i a la innovació tecnològica.
Fa poc, la Plataforma Estatal d’associacions de Professorat de Tecnologia ha iniciat la campanya “SÍ A LA EDUCACIÓN TECNOLÓGICA“. Hi ha una plataforma crowdfunding http://www.lanzanos.com/proyectos/si-a-la-educacion-tecnologica/ que ha d’aconseguir votacions d’usuaris registrats per a després aconseguir finançament per fer un vídeo que explique que és la Tecnologia i per a que serveix l’Educació Tecnològica.

One Response to Blog en vaga. Retiren la LOMQE!

  1. Pingback: Quin boig propòsit | Eliminant la Tecnologia. Blog en vaga (II)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *