A propòsit d’Escola 2.0

He recordat que hi ha una eina que genera núvols a partir de paraules. És una mena d’intersecció entre tecnologia i art, que sempre està bé. Així que he seleccionat un text per a mostrar-vos el núvol que el representa.

L’eina es troba a la pàgina web http://www.wordle.net/ i el text que he seleccionat per a obtenir el núvol, que és la imatge que encapçala aquest article, està estret del bloc de l’Associació Novadors, a la qual no estic associat, però compartisc moltes idees dels seus integrants, inclòs el següent manifest que copie a continuació:

“L’associació Novadors ha quedat sorpresa i contrariada davant la negativa de la Conselleria d’Educació a signar el conveni de col·laboració amb el MEC per a aplicar en les escoles valencianes el  pla Escuela 2.0. Aquesta decisió suposa la pèrdua d’una inversió en tecnologia educativa d’11,16 milions d’euros per cada una de les entitats signants, més quasi 700.000 euros concedits a l’autonomia valenciana en l’últim Consell de Ministres.

Novadors considera esta inversió indispensable per a formar els escolars del segle XXI, promoure les competències digitals, reduir els costos en llibres de text, potenciar la formació dels docents en l’ús didàctic de les TIC, millorar la connectivitat del centres i combatre la bretxa digital, entre altres necessitats educatives.

Per altra banda, Novadors no entén les raons que el conseller d’Educació, Alejandro Font de Mora ha estat argumentant per a rebutjar l’ajuda estatal, sobretot quan altres autonomies sí que han decidit participar en el projecte, com és el cas de les d’Aragó, Catalunya, Andalusia, Astúries o Galícia, en aquesta última, recordem, governa el mateix partit que  la Comunitat Valenciana, i havent-ne altres com Extremadura, Illes Balears, Canàries, Cantàbria, Castella-La Manxa, Castella-Lleó o Euskadi els govern de les quals ha autoritzat la signatura del conveni o tenen preparat ja el seu esborrany per a implantar en els propers mesos el pla Escuela 2.0.

Per a Novadors no és un argument vàlid el que ha exposat  l’administració valenciana, en relació a la grandària de la pantalla dels ordinadors i als possibles efectes de “miopització” (sic), perquè  ha estat rebutjat ràpidament per especialistes oftalmòlegs de prestigi. El conveni marca els requisits tècnics “mínims” que han de tenir els portàtils, els quals han de ser de baix pes (1-1,5 kg), amb una grandària “mínima” de pantalla de 10 polsades i resolució “mínima” de 1024×600 píxels, i deixa per tant un marge possible per augmentar la grandària de la pantalla en funció de les preferències de les autonomies. Al mercat hi ha ultraportàtils de 12,1 polsades i fins i  tot de 13,3 polsades que estarien en el marge de pes exigit en les especificacions mínimes del conveni.

El programari també és possible personalitzar-lo en cada autonomia doncs en el conveni figura que s’inclourà –en origen– el programari i el contingut educatiu que es considere adequat per la comunitat  autònoma.

Argumentar que el pla és discriminatori perquè només contempla l’alumnat de cinqué i sisé de Primària i primer i segon de Secundària i que oblida a més del 70 per cent de l’alumnat, no és un raó vàlida, ja que resulta obvi que extendre el pla al 100% de  l’alumnat resultaria inviable pel seu elevat cost.

Novadors demana a les administracions educatives que defugen polititzar l’educació i a la Conselleria d’Educació Valenciana que reconsidere la signatura del conveni que és de tot punt necessari per a donar una espenta tecnològica i de qualitat a l’escola valenciana.”

Fonts d’informació:

– del text reproduit: Font de Mora i els portàtils, publicat a Novadors.org el 21 de desembre de 2009.

– de la eina: Núvol de tags de 400 colps, publicat al bloc 400 colps l’11 d’octubre de 2009.

2 Responses to A propòsit d’Escola 2.0

  1. Jordi Orts says:

    Amb una mica de retard però una cordial salutació des de 400 colps. Endavant amb el boig propòsit!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *